”Elä ja anna toisten kuolla”, tuo vuodelta 1973 olevan Guy Hamiltonin ohjaaman James Bond -elokuvan nimi tuli mieleen
kun lueskelin uuden Sámi árvvut -saamelaisyhdistyksen ensimmäisen kokouksen
kannanottoa päätöksestä aloittaa keminsaamen elvytys Suomessa. Päätös syntyi Lapin
yliopiston hiljattain järjestämässä Olaus
Sirma -juhlaseminaarissa.
Saamelaiskäräjien entisen puheenjohtajan Klemetti Näkkäläjärven johtama yhdistys,
suomennetulta nimeltään ”Saamelaiset arvot” paheksuu tutkijaseminaarin
päätöstä, joka tehtiin ”saamelaisyhteisöä kuulematta”.
Ei voi kuin ihmetellä sitä kapea-alaisuutta ja lahkolaisuuteen
vivahtavaa fanaattisuutta, joka Näkkäläjärven ja hänen tukijoukkonsa saamelais-
ja alkuperäiskansapolitiikkaa on leimannut ja jota tuo joukko nyt
yleissaamelaisuuden verhossa pyrkii näköjään edelleen jatkamaan. Sitäpä ei sen sijaan
tarvitsekaan ihmetellä miksi tuo politiikka törmäsi niin pahasti kiville kun Suomen
hallitusta ja eduskuntaa yritettiin viimeksi vyöryttää hyväksymään blankko ILO
169 -ratifiointi sekä syrjivä ja mielivallan mahdollistava saamelaiskäräjälaki.
Kun 1970-luvulla muotoutuneessa saamelaispolitiikassa on saamelaiskulttuurin
ja saamenkielten kohdalla vedottu niiden elvyttämiseen ja pelastamiseen, tuon
politiikan raadollisuus nousee jälleen kerran karuimmillaan esiin muun muassa
saamelaisten yhdenvertaisuutta ja yhtenäisyyttä toimintansa johtotähtinä
mainostavan Sámi árvvut -yhdityksen kannanotossa.
Ote yhdistyksen verkkosivuilta http://www.samiarvvut.org/ kokonaisuudessaan
löytyvästä pitkästä kannanotosta:
”Tutkijakentän on huomioita Suomen perus- ja ihmisoikeudet, niiden loukkaamattomuus ja Suomen kansainväliset velvoitteet. Pyrkimys keminsaamen elvyttämiseen perustuu hyvin vahvasti saamelaisen määritelmään ja saamelaisten oikeuksiin. Keminsaame on kuollut saamen kieli, jota joidenkin poliittisten tahojen ja tutkijoiden kutsumat metsäsaamelaiset olisivat puhuneet.
Historian saatossa kieliä ja kulttuureja on sammunut. Maailmassa kuolee joka vuosi satoja kieliä. Keminsaame on sammunut saamen kieli, josta ei ole jäänyt juurikaan jälkiä. Keminsaame käytännössä korvautui suomen kielellä 1700-luvulla eteläisen Lapin alueella. Kemin Lapin paikannimistö suomalaistui kuten eteläisen Suomen paikannimistökin. Koko Suomi on täynnä saamelaisperäisiä paikannimiä. Kaikki Lappia asuttaneet merkittiin käytännössä ns. lappalaisveroa maksaneiksi, koska muunlaista elinkeinomuotoa viranomaiset eivät tunteneet Lapissa. Lappalaiselinkeinoja sai harjoittaa vain Lapissa. Kun uudisasukkaat tulivat Lappiin, he toivat mukanaan omat maatalousvaltaiset elinkeinonsa ja niitä aloitettiin harjoittaa.
Kemin Lapin joet mahdollistivat myös kulkureitit ja hyvin varhaiset kauppayhteydet eteläiseen Suomeen sekä Ruijan rannikon markkinapaikkoihin.
Keminsaame sammui, koska uudisasutuksen myötä alueen saamelaiset valitsivat uudisasutuksen tuomat elinkeinot, kielen ja kulttuurin. Avioliitoilla oli tässä vahva vaikutus. On myös huomioitava, että uudisasutus kosketti myös pohjoisinta Lappia, jossa saamen kieli ja kulttuuri säilyivät uudisasukkaiden tulosta huolimatta. Vaikka valtio tuki uudisasutuksen syntyä, mitkään historialliset todisteet eivät anna riittävää kuvaa siitä, että voitaisiin tehdä selkeä johtopäätös keminsaamelaisten assimiloitumisesta tai joutumisesta kolonialisaation kohteeksi. Historiantutkimuksen mukaan 1700-luvun puolivälissä todetaan eteläisimmässä Kemin Lapissa asuttavan maamiehen tapaan, ja kaikki olivat jo suomen kielen taitoisia ja kristittyjä. Viimeisten keminsaamelaisten tiedetään asuttaneen Kemin Lapin Sompiota 1800-luvun lopulla. Kemin Lapissa saamelaisten vanha kulttuuri tuhoutui niin täydellisesti, `että vain pari helmenä hohtavaa runoa, jokin värikäs tarinan sirpale, muutama vieraan aikalaisen kaunis sana antaa jälkimaailmalle aavistuksen siitä, minkä aarteen se menetti iäksi´.
Kemin Lapin saamelaisten ja saamen kielten kulttuurihistoriallinen prosessi on hyvin selvä, eli kulttuuri sulautui omaehtoisesti. Kemin Lapin kulttuurien tutkimus, kuten kaikkien sammuneiden kulttuurien tutkimus, on menneisyyden tutkimusta antaen tietoa aikaisempien kulttuurien, ihmisryhmien ja kielten dynamiikasta. Menneisyyden eettinen tutkimus on tärkeää. Mutta pyrkimys luoda kadonnut kulttuuri uudelleen sen ollessa vuosisatoja sammunut ja haudattu on myös hyvin epäeettistä ja arvottamista.
Miksi keminsaamen kulttuuri ja kieli ovat kaikista maailman kielistä ja kulttuurista valittu parhaimmaksi ja edustavimmaksi kieleksi ja kulttuuriksi, joita tulisi elvyttää? Tällainen pyrkimys palauttaa sammuneita kulttuureja takaisin henkiin on asia, jolla on kansainvälispoliittisia vaikutuksia ja sitä on arvioitava hyvin huolellisesti, koska vaarana on myös historian uudelleenkirjoitus fiktiivisenä ja ennen kaikkea yksittäisten ihmisten, kielten ja kulttuurien käyttäminen pelinappuloina ja alistaminen tahtomattaan testihenkilöiksi…”
Perusteita jatkuu vielä pitkälti, mutta katkaisen ne tähän jossa
viitataan fiktiiviseen historian
uudelleenkirjoittamiseen
Aivan kannanottonsa lopuksi Sàmi Árvvut ehdottaa, että ”hanke
keminsaamen kielen elvyttämiseksi unohdetaan ja että tiedeyhteisö ja saamelaiset sen sijaan ryhtyisivät yhdessä
kehittämään parhaita käytäntöjä elävien saamen kielten ja kulttuurimuotojen turvaamiseksi
tulevaisuuteen nähden”.
Merkillepantavaa tässäkin on, että Klemetin joukko puhuu
ehdotuksessaan saamelaisista – aivan se edustaisi mainitsemaansa
saamelaisyhteisöä tai olisi tuo yhteisö.
Sámi árvvut -yhdistyksen hallitukseen kuuluvat puheenjohtaja
Klemetti Näkkäläjärven lisäksi varapuheenjohtajana Petra Magga-Vars sekä jäseninä Hilkka
Magga, Tauno Haltta, Maarit Magga ja Tuomas Aslak Juuso. Yhdistyksen rahastonhoitajana toimii Marjaana
Aikio ja sihteerinä Suvi Juntunen.
Käytännössä yhdistyksen varsinaista jäsenyyttä voi hakea
jokainen itsensä saamelaiseksi kokeva, mutta toisen kynnyksen muodostaakin jo ”ryhmähyväksyntä”
eli käytännössä se miten hakija mielletään ”yhteisössä”. Kannattajajäseniksi
yhdistys kelpuuttaa kenet tahansa henkilöt ja yhdistykset, jotka hyväksyvät sen
säännöt.
Sámi árvvut -yhdistys on julistamiensa arvojen ja tiedossa
olevien toimijoiden nojalla leimallisesti pohjoissaamelainen yhdistys. Käsitystäni
tukee myös sen tapa puhua jo heti alkumetreiltään yleensä saamelaisten nimissä,
muiden saamelaisryhmien ylitse ja osan Suomen historiallisista saamelaisista
nollaten.
Yhden Tauno Haltan mukaan koppaaminen ei käsitystäni
hetkauta. ”Sukuyhteisölle” Haltta on varmasti ihan hyödyllinen valinta.
Sámi árvvut -yhdistyksen esiinmarssi on virittänyt yhä sitä
keskustelua, jota on jo pitemmän ajan käyty eri saamelaisryhmien oikeudesta
määrittää itse iseään. Vapaina ”sukuyhteisön” hallitsemasta saamelaiskäräjäorganisaatiosta
vaalilautakuntineen.
Veikko